کیفیت سنگ ها

سنگ ارزان

صنعت سنگ ایران به دلیل نداشتن زیر ساخت های لازم و همگام نبودن با بازارهای جهانی، همچنین نبود خط مشی اقتصادی مشخص، نتوانسته است که جایگاه مناسبی برای خود در تجارت بین المللی سنگ ایجاد کند.

به عنوان مثال تولید کننده ی سنگ در ایران، به دلیل عدم برند سازی و معرفی مناسب خود، در کنار نداشتن حضور فعال و پیوسته در مناسبات اقتصادی بین الملل. باعث شده که نتواند با اقبال عمومی متناسب با پتانسیل و ظرفیت خود رو به رو شود و ادامه این روند بستر مناسبی را برای واسطه گری مهیا نموده است. تا آن جا که سنگ تولید شده در داخل کشور با ارزان ترین قیمت فروش می رود و صادر می شود . سپس توسط واسطه ها در بازارهای جهانی به بالاترین قیمت به مشتری هدف فروخته می شود.

سنگ ارزان

قیمت سنگ های ساختمانی

از سوی دیگر مسئله ای که می توان به آن اشاره کرد، پایین بودن قیمت سنگ های ساختمانی در ایران به نسبت سایر کشورهای تولید کننده رقیب می باشد.که باعث شده سنگ در کشور ما به عنوان یکی از مصالح ساختمانی عمومی شناخته شود . این پایین بودن قیمت در کنار مزایای فنی بی شمار سنگ آن را به یک کالای ساختمانی تبدیل کرده که در ساخت ساز مصرف بالایی دارد. این در حالیست که در سایر کشورها سنگ به عنوان یک کالای لوکس شناخته شده و کاربرد دارد.

همان طور که عنوان شد واسطه ها با ورود به بازار سنگ ایران، سنگ را به صورت خام یا فرآوری شده خریداری می نمایند . با صادر کردن آن به سایر کشورها، به قیمت جهانی که به مراتب چندین برابر قیمت سنگ در ایران است به فروش می رسانند . در بسیاری از موارد آز آن جا که برند سازی مناسبی برای سنگ تولید داخل صورت نگرفته. با برندهای سایر کشور ها در بازار معرفی می شوند.

این قضیه جایی جالب تر می شود که به این موضوع اشاره کنیم که بعضی کشورها مثل ترکیه، چین، هند، ایتالیا و اسپانیا که خود تولید کننده و صادر کننده سنگ ساختمانی در دنیا محسوب می شوند. سنگ های ایرانی را خریداری کرده و با برند خود در بازار عرضه می نمایند.

یکی از دلایلی که شرکت های خارجی را به خرید سنگ ایرانی مجاب کرده. وجود بعضی از سنگ های خاص همچون سنگ مرمر است که از شهرت جهانی برخوردارند و در در دنیا کم نظیر هستند. به همین دلیل دیگر کشورهای تولید کننده سنگ، خواهان آن هستند که با خرید و فرآوری سنگ ایرانی آن را به نام خود عرضه نمایند.

مرمر

حمایت از صنعت سنگ

با توجه به مسائل مطرح شده در میابیم. در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی و اعطای تسهیلات برای تولیدکنندگان سنگ و تجهیز ماشین آلات سنگبری ها. همچنین حمایت از صادرکنندگان به صورت برپایی نمایشگاه های تخصصی سنگ در سطح بین المللی و یا رایزنی برای حضور معدن داران و تولیدکنندگان.

در نمایشگاه های سنگ در سراسر دنیا، صنعت سنگ می تواند گزینه خوبی برای صادرات محصولات غیر نفتی باشد . با توجه به تنوع معادن سنگ کشور و همچنین ظرفیت بالای آن در تولید سنگ فرآوری شده. صنعت سنگ می تواند محل مناسبی برای افزایش درآمدهای ملی باشد. این در حالیست که نه تنها این اتفاق صورت نمی گیرد.

بلکه با بی سر و سامانی و عدم مدیریت مناسب در بر پایی همین نمایشگاه های برگزار شده صنعت سنگ در کشور، باعث شده که ایران نتواند ارائه مناسبی برای محصولات خود داشته باشد . ادامه ی این روند منجر به عدم توانایی صنعت سنگ برای کسب جایگاه مناسب، در بازار های بین المللی شده است.

سنگ ارزان و پارامتر های موثر

کیفیت هر سنگ به تنهایی بر قیمت سنگ موثر نیست بلکه قانون عرضه و تقاضا است که بر بازار سنگ و هر بازار دیگری تاثیر می گذارد. در واقع هر چقدر برای سنگ تقاضا بیشتر باشد، قیمت بالاتر می رود. اما افزایش و یا کاهش تقاضای سنگ دلایل مختلفی دارد.

سنگ تراورتن آبگرم

سنگ ارزان در بازار داخلی

یک سری از عوامل که باعث افزایش تقاضا می گردد بازار داخلی است و در مواقعی بازارهای جهانی. به عنوان مثال در سال های بین 84 تا 92 با شروع ساخت مسکن مهر در سراسر کشور جهت تکمیل این پروژه ها، تقاضای سنگ افزایش یافت. ولی به دلیل اینکه در پروژه های مسکن مهر از سنگ های ارزان قیمت استفاده می کردند.

بنابراین تقاضا برای اینگونه سنگ ها زیاد شد و حتی باعث گردید معادن تعطیل و یا نیمه تعطیل، فعال گردد . سنگ مورد نیاز این پروژه ها را تامین نماید. یک عامل دیگر تقاضای جهانی برای سنگ خام و یا فرآوری شده است که تقاضای سنگ به مقدار زیاد تاثیر زیادی روی قیمت خواهد گذاشت.

در سال های گذشته با آغاز بازسازی کشور عراق مخصوصا اقلیم کردستان، سیل تقاضای سنگ به ایران روانه شد و باعث شد که قیمت سنگ به یکباره افزایش یابد.

امروزه صنعت ساخت و ساز متاثر از معماری روز و مد روز می باشد . هر روز شاهد یک سبک معماری و طراحی خاص هستیم . سازندگان و معماران همواره سعی می نمایند از متریالی در ساختمان خود استفاده کنند که کمتر دیده شده باشد .به قول معروف منحصر به فرد باشد.

تراورتن بژ تجره

سخن پایانی

دنیای سنگ انتها ندارد و هر روز یک معدن با یک طرح و یک رنگ فارغ از کاربرد آن اکتشاف و فرآوری می گردد . باعث می شود که تقاضا برای سنگ های قدیمی تر کمتر شود. این امر باعث می گردد که سنگ هایی که از قبل فرآوری می گردیده از دور خارج گردند چه بسی کیفیت به مراتب بالاتری داشته باشند.

حال با این شرایط زمانی که تقاضا برای سنگی کاسته شود به مرور زمان قیمت آن نیز کم خواهد شد. سنگ ها هر کدام به نوبه خود کارایی و کاربرد خاص خودشان را دارند و باید با شناخت سنگ ها استفاده بهینه از آنها کرد. بارها شاهد بوده ایم که در ساختمان های مجلل و باشکوه از سنگ هایی استفاده شده که قیمت آن بسیار پایین بوده است . اما با طراحی و اجرای ماهرانه و هنرمندانه نما به یک اثر ماندگار تبدیل شده است.

مرمریت خوبسنگان

بعضی از سنگ های ارزان چنانچه با توجه به کاربردشان و با یک طراحی خلاقانه و اجرای هنرمندانه اجرا شوند. از بسیاری از سنگ های گران قیمت هم زیباتر می شوند.

در پایان می توان نتیجه گرفت که قیمت سنگ نمی تواند ملاک خوبی برای تشخیص سنگ خوب از سنگ بی کیفیت باشد . دلیل ارزان بودن بعضی از سنگ ها، داشتن سایز نامتعارف بوده یا اینکه طرح و رنگ آن مد روز نیست و مورد پسند واقع نگردیده است. در انتها تعدادی از پروژه هایی که با سنگ های ارزان ولی با طراحی و اجرای مناسب کار شده است را نمایش خواهیم داد.

مقالات سنگ ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *