سنگ راه پله

سنگ راه پله، عنصری زیبا و مقاوم

_

انتخاب بهترین و استانداردترین مصالح برای ساختن یک ساختمان، از مهمترین و اصلی ترین انتخاب های معمار می باشد. از طرفی ایمنی ساختمان نقش حیاتی در حفاظت از جان ساکنین ساختمان دارد و از آنجا که پله فشار بیشتری از پوشش کف را تحمل می‌کند، باید مقاومت مناسبی داشته باشد تا از مشکلاتی نظیر تغییر رنگ، شکستگی، لب پر شدن و غیره جلوگیری کند. بنابراین نمای ساختمان و طراحی راه پله که اثرگذارترین بخش پس از ایمنی است، نقش مهمی را ایفا می کند. می توان گفت خریداران در هنگام خرید خانه، همزمان با در نظر گرفتن ایمنی، به زیبایی و طراحی ساختمان اهمیت می‌دهند.

در این زمینه سنگ مرمر، سنگ مرمریت، سنگ گرانیت، سنگ تراورتن و سنگ چینی از جمله انواع سنگ‌های استفاده شده برای ساخت راه‌پله هستند. هرکدام از این سنگ‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که به زیبایی و جلوه راه‌پله می افزایند.

مزایای سنگ راه پله

در طراحی پله‌ها از مواد اولیه متنوعی از جمله چوب، شیشه، فلز و دیگر مواد استفاده می‌شود. هر یک از این مواد مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب میان آنها به سلیقه و نیازمندی طراحی بستگی دارد. با این حال، موارد مثبت و مهمی در استفاده از سنگ راه پله وجود دارد که بسیاری از افراد را به سمت انتخاب سنگ برای ساختن پله‌ها جلب کرده است. مزایای این انتخاب به شرح زیر است:

  • زیبایی ظاهری
  • تنوع در طرح و رنگ
  • بهره مندی از ساختار طبیعی شکل
  • هماهنگی با انواع دکوراسیون ها
  • دوام و ماندگاری بالا
  • عدم تغییر شکل
  • قابلیت شست و شو
مزایای سنگ راه پله

سنگ راه پله برای فضای داخلی ساختمان

سنگ راه پله مرمریت

_

از سنگ های بسیار پر کاربرد برای راه پله می توان به سنگ مرمریت اشاره کرد. سنگ مرمریت به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ، امکان انتخاب بر اساس دکوراسیون و نما را فراهم می‌کند. فروش این سنگ نیز با توجه به کیفیت و سورت بندی در قیمت های متنوعی صورت می گیرد.

سنگ پله مرمریت آباده، سنگ مرمریت گلدن بلک، سنگ مرمریت خوی، سنگ مرمریت صلصالی موج دار، سنگ مرمریت اسپایدر و سنگ مرمریت لاشتر از جمله دسته بندی های این نوع سنگ می باشند. از رایج ترین و بهترین انواع سنگ های پله می توان به مرمریت هرسین و مرمریت دهبید اشاره کرد.

سنگ راه پله گرانیت

_

گرانیت یکی از سنگ های بسیار مهمی است که از آن به عنوان سنگ راه پله استفاده می شود. سنگ راه پله گرانیت علیرغم داشتن مقاومت بالاتر نسبت به مرمریت، اما از تنوع طرح و رنگ کمتری برخوردار است. همچنین از لحاظ وزنی از سنگ های مرمریت سنگین تر هستند که باعث افزایش وزن بنا خواهند شد. از رایج ترین انواع سنگ های پله می توان به سنگ گرانیت نهبندان و سنگ گرانیت مشکی نطنز اشاره کرد.

سنگ راه پله
سنگ راه پله

سنگ راه پله مرمر

_

سنگ مرمر یکی از ارزشمندترین و زیباترین سنگ ها برای راه پله است. این سنگ نسبت به سایر سنگ های راه پله از نظر قیمت کمی گران تر است.  کاربرد پله های مرمر را می توان در فضاها و بناهای بسیار مجلل و تشریفاتی دانست که در این بین مقبره امامان و اماکن مذهبی نیز از آن بهره می برند. در صورتی که طراحی خانه شما به صورت کلاسیک است، به شما پیشنهاد می کنیم که از سنگ مرمر برای دکوراسیون، فضای داخلی خانه تان استفاده کنید.

سنگ راه پله برای فضای خارجی ساختمان

سنگ راه پله فضای باز مرمریت

_

فرآوری سنگ مرمریت به گونه ای است که می تواند هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی بکار گرفته شود. سنگ مرمریت در فضای خارجی باید سطحی غیر لغزنده و صیقلی داشته باشد. همچنین استفاده از دسته سنگ های مرمریت با جذب آب بالا و ساب براق به دلیل احتمال خط و خش و هوازدگی توصیه نمی گردد.

سنگ راه پله فضای باز گرانیت

_

سنگ گرانیت انتخاب مناسبی برای پله های فضای خارجی ساختمان می باشد. بکارگیری هارمونی رنگی در فضا سازی خارجی و همچنین پیاده سازی عملیات مضرس کاری برای ایجاد اصطکاک لازم و جلوگیری از سر خوردن عابران، می تواند انتخاب سنگ گرانیت را بعنوان سنگ پله فضای باز مطمئن تر سازد.

سنگ پله فضای باز با سنگ لاشه

_

سنگ لاشه از جنس بسیار سخت سنگ های آذرین بیرونی هستند که در بازه رنگ های طوسی و اخرایی و قرمز هستند و یکی از گزینه های زیبا، بسیار مقاوم و پر کاربرد برای پله فضای بیرونی حیاط، باغ، ویلا است.

سنگ راه پله فضای باز گابیون و قلوه سنگ

_

گابیون توری های فلزی سبدی شکل هستند که با اجسامی نظیر سنگ، چوب، قلوه سنگ، شیشه و .. پر شده و در مکان ها مختلفی به کار برده می شوند. یکی از موارد کاربرد گابیون در ساخت سنگ پله بوده و دارای صرفه اقتصادی می باشد.

سنگ راه پله در فضای بیرونی با سنگ بازالت

_

سنگ بازالت با ویژگی های خاص مانند مقاومت بسیار خوب و ظاهری منحصر بفرد، می تواند گزینه مناسبی برای فضاسازی در فضای بیرونی و داخلی محسوب شود.

کاربردهای سنگ راه پله

  • کف پله
  • پیشانی پله
  • دیوار راه پله

کاربرد بکارگیری سنگ راه پله تنها به ساخت و طراحی پله ها و راهروها محدود نشده و در موارد فوق از سنگ پله بهره گرفته می شود. معمولاً طراحان از یک نوع سنگ در طراحی موارد بالا استفاده می کنند. اما با توجه کردن به نکاتی نظیر هماهنگی رنگ ها و توجه به ویژگی های هر سنگ می توانید سنگ های مختلفی را برای هر بخش به کار برده و یک طراحی زیبا داشته باشید.

بیشتر بخوانید : مراحل اجرای سنگ کاری راه پله چیست؟

سنگ کاری بغل پله

اولین مرحله در سنگ کاری راه پله، اجرای سنگ بغل پله است. این کار باید قبل از انجام سنگ کاریِ سایر قسمت های راه پله انجام شود. زیرا به دلیل محل قرار گیری سنگ بغل پله، اجرای آن در زمانی غیر از شروع کار، امکان پذیر نخواهد بود.

سنگ بغل پله چیست؟ به سنگ هایی گفته می شود که در سمتی از پله که دیوار وجود داشته باشد، اجرا می شود. این سنگ های کم عرض بر روی دیوار بغل پله و همچنین پاگرد ها (محل رسیدن ردیف های پله به هم دیگر) نصب می شود.

سنگ کاری پیشانی پله

در مرحله ی دوم، سنگ پیشانی پله رو قرار داده و سپس با تخته های چوبی و یا جسم سنگینی مثل آجر، مانع از کج شدن و یا افتادن آن می شویم. سپس پشت سنگ پیشانی را با ملات مخصوص پر می کنیم.

سنگ کاری کف پله

در این مرحله باید سنگ کف پله رو به صورت تراز و عمود بر سنگ پیشانی پله، روی آن قرار بدیم. برای این کار اول باید جایگاه قرار گیری سنگ کف پله را به وسیله ی ملات سیمان صاف و یک دست کنیم. سپس سنگ را جهت چسبیدن و گیرش بر روی ملات صاف شده قرار می دهیم.

پوشاندن رمپ پله

رمپ پله، قسمتی است که سنگ های پله بر روی اون قرار می گیرند. در آخرین مرحله قسمت زیرین و بغل های رمپ راه پله را که در معرض دید قرار دارند، گچ کاری می کنیم. حتی برای زیبایی بیشتر رمپ راه پله، می توانید از پانل های گچی پیش ساخته و یا خود سنگ هم برای این کار استفاده کنید.

انواع سنگ راه پله بر اساس رنگ بندی

سنگ راه پله بر اساس رنگ و نوع پرداخت سطح آن ها نیز انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

سنگ پله کرم

سنگ های کرم گزینه بسیار مناسبی برای پله هستند. در این بین می توان به سنگ راه پله هرسین، پرطاووسی، آباده و سنگ راه پله مرمریت دهبید اشاره کرد که عمدتا برای پله فضای داخل ساختمان به کار می روند.

سنگ پله سفید

این دسته نیز شامل تعداد زیادی از سنگ های ساختمانی از جمله سنگ های گرانیت، سنگ های چینی و تعدادی از سنگ های مرمریت می شود.

سنگ پله مشکی

در این دسته نیز تعداد زیادی از سنگ های مرمریت و گرانیت مشکی قرار دارند. مانند سنگ پله لاشتر، سنگ پله گرانیت چایان، سنگ پله گرانیت مشکی نطنز و….

سنگ پله طوسی

سنگ های مرمریت پرشین سیلک، سورت طوسی سنگ لاشتر و سنگ چینی لایبید در این دسته پیشنهاد می شود.

عوامل موثر بر قیمت سنگ راه پله

قیمت سنگ راه پله تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره شده است :

  • سورت بندی
  • طرح سنگ راه پله و ابزار لبه
  • هزینه نصب
  • درجه کیفی
  • نوع سنگ
  • نوع پرداخت
  • ابعاد و اندازه
بیشتر بخوانید : نحوه انتخاب سنگ راه پله مناسب

با اینکه مزایای فراوانی در استفاده از سنگ برای ساختن راه پله وجود دارد، اما در صورت انتخاب سنگ راه پله نامناسب، ممکن است در طول زمان مشکلاتی به وجود آید. به همین دلیل، ضروری است که اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید.

نکته حائز اهمیت در انتخاب سنگ مناسب برای راه پله، موقعیت نصب پله است. نوع سنگ مورد استفاده برای راه پله در داخل ساختمان با کاربرد آن در خارج از ساختمان متفاوت است. در صورتی که پله در معرض باران، یخبندان و نور خورشید باشد، مناسب است سنگی انتخاب شود که علاوه بر دوام و استحکام بالا، در برابر اثرات نور خورشید نیز مقاوم باشد. به عنوان مثال سنگ‌های مرمریت برای پلکان خارجی مناسب نیستند. در این موارد، سنگ‌های چینی و گرانیت با سطوح تیشه‌ای، فلیم و یا مات توصیه می‌شوند.

در صورتی که پلکان با رطوبت و آب در تماس باشد، انتخاب سنگی با جذب آب کم و مقاومت به لک نشدن توجیه‌پذیر است. بطور کلی، برای پلکان‌های داخل ساختمان، سنگ‌های مرمریت و کریستال بهترین انتخاب هستند، زیرا زیبایی بصری در اینجا از اهمیت بالایی برخوردار است. در ساختمان‌های لوکس، سنگ مرمر توصیه می‌شود اما برای مجتمع‌های مسکونی و معمولی سنگ‌های مرمریت و چینی بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

سوالات متداول

بهترین متریال برای ساخت پلکان، سنگ های طبیعی آن هم به علت استحکام و دوام بالای آن‌ها است. البته سنگ های ساختمانی خود دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام مناسب قسمتی از ساختمان.

برای داخل ساختمان بهتره از سنگ های چینی و یا مرمریت بیش‌تر استفاده شود. زیرا هم از زیبایی بصری مطلوبی برخوردار است و هم مقاومت و استحکام لازم برای داخل ساختمان را دارا می باشد.

به طور کلی سنگ گرانیت بهترین سنگ پله است. اما برای داخل ساختمان زیبایی و تنوع بالایی ندارد. اما برای خارج ساختمان و یا برای محوطه سازی بهترین گزینه است. البته در صورت انجام پرداخت های تیشه ای و یا فلیم.

در حالت کلی تراورتن گزینه مناسبی برای پله نیست زیرا متخلخل بوده و استحکام لازمه برای پلکان را ندارد. اما در صورت تمایل به استفاده از این سگ برای پله حتما باید از درجات کیفی بالا و ضخامت بیش‌تر انتخاب شود.

گروه ملل سنگ
کلام پایانی

با توجه به مطالب گفته شده، می توان نتیجه گرفت که سنگ راه پله می تواند نقش مهمی در زیبایی و جلوه نمای داخلی ساختمان ایفا می کند. در هنگام انتخاب سنگ راه پله، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت تا بتوان سنگی را انتخاب کرد که دارای مقاومت و دوام بالایی باشد و بتواند زیبایی نمای داخلی ساختمان را افزایش دهد. بهترین مرتیال برای ساخت پله، سنگ های طبیعی هستند که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردارند. البته برای انتخاب بهترین سنگ پله به مکان مورد استفاده نیز باید دقت کرد. و بهترین سنگ برای داخل ساختمان مرمریت و چینی و برای خارج گرانیت است.