سنگ فرش

از قدیم مرسوم بود که سطح روی سنگ را با ابزار تیشه که روی آن به حالت ناخن درآمده، تیشه ای کنند. این کار به دلایل مختلف انجام می شده است. چنانچه از سنگی در کف استفاده شود با این کار می توان از میزان لیزی سطح کاست و ایجاد اصطکاک کرد. این کار معمولا در کف فضاهای عمومی و یا روی پله ها انجام می شود. گاهی اوقات، تیشه دستی روی سنگ های نما هم صورت می گیرد. این کار بیشتر روی سنگ های تراورتن و یا بعضی از انواع سنگ های همانند سنگ سمیرم انجام شده است. در واقع با این کار به چند هدف می رسیدند:

بافت سنگ تیشه

این سنگ معمولاً دارای بافت یکسان و یکنواختی است چنانچه سنگ های تراورتن ساب بخورد نقش اصلی خود ا کاملا مشخص و نمایان خوهد کرد حال اگر این نقش نمایان و زیبا و جذاب نباشد می توان با تیشه ای کردن سطح ان فقط رنگ اصلی زمینه سنگ را نمایش داد و آن نقش های نا زیبا در شلوغی تیشه محو می شود.
سنگ تراورتن و لایم استون موقعی که تیشه ای می شوند سفیدتر به چشم می ایند در کل سنگ ها موقعی که ساب می خورند رنگ واقعیشان را که معمولا تیره تر است نشان می دهند لذا با تیشه ای کردن سنگ می توان آن را سفید نشان داد.
بعضی از سنگ ها به صورت ساب خورده استفاده چندانی ندارند و فقط صورت تیشه ای آن ها مورد استفاده قرار می گیرد مثلا سمیرم یا نیزار از نوع سنگ های با جذب آب بالا هستند و ساب خورده آن ها بسیار سریع کثیف می شود ضمن اینکه ساب خوبی هم بر نمی دارند.
تیشه کاری برای خودش اصطلاحات و قوانینی دارد چنانچه این تیشه در یک جهت و یکبار زده شودو به صورت تنک دیده می شود به آن یک تیشه می گویند و اگر به صورت کاملا پر زده شود طوری که سح سنگ دیده نشود به آن دو تیشه می گویند و چنانچه در دو جهت سنگ تیشه ای شود و سطح آن به صورت افقی و عمودی ابزار تیشه بخورد به آن تیشه چپ و راست مثی گویند.
از سطح آن به صورت عمیق خراشیده شود به صورت آن کلنگی و اگر تلفیق این دو روش باشد به آن تیشه کلنگ می گویند.

سنگ تیشه در سالهای قبل

در سال های گذشته که اقبال زیادی به سنگ های تیشه ای شد این کار به سمت انجام با ماشین هم رفت و تیشه ماشینی هم رایج شد.
در ابتدا این تیشه ها توسط دستگاه ها از روی سنگ زده می شد که باعث می شد میزان خراش های ناخن های تیشه روی سنگ متفاوت شود چرا که ضخامت سنگ ها در اغلب موارد متفاوت بود. یعدها این ایراد برطرف شد و در دستگاه های جدید خراش ضخامت سنگ تاثیری در میزان خراش روی سنگ نداشت.

 از آن جا که تیشه کاری به خوبی مورد استقبال قرار گرفت انواع دیگری از تیشه ماشینی رایج شد از جمله نوعی تیشه کاری به نام بوش همر .
اجرای این کار با ماشین به وسیله بوش همر انجام می شود این وسیله را روی چند کله در خط ساب می بندند و سنگ را از زیرش عبور می دهند بسته به فشار باد می تواند اثر این خراش ها روی سنگ شدت و ضعف داشته باشد.
امروز این کار برای ایجاد سطح ناصاف روی سنگ بسیار رایج است و می تواند روی گرانیت ، تروارتن و مرمریت و چینی انجام شود.
کلمات کلیدی

مقالات سنگمقالات سنگ ساختمانی

انواع سنگتراورتنخرید سنگخرید سنگ ساختمانیسنگ تراورتنسنگ ساختمانیسنگ فرش-انواع سنگ-خرید سنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *