

بازدیدها: 40
وضعیت صادرات سنگ ساختمانی ایران و تحلیل بازارهای هدف
کشور ایران چهارمین تولیدکنندة عمده سنگ جهان محسوب میشود اما متاسفانه سهم صادرات از این میزان تولید بسیار اندک است.
با مطالعه میزان و روند صادرات سنگ ساختمانی در سالهای مختلف می توان ملاک و معیار خوبی برای ارزیابی میزان موفقیت صادرات سنگ کشور بدست آورد،
بازارهای هدف را مشخص کرد و هدفهایی را برای آینده صادرات سنگ در نظر گرفت.
برای این منظور در مطالعه حاضر میزان صادرات سنگهای ساختمانی
به تفکیک برای چهار گروه از سنگها و ارزش دلاری عایده از آنها برای یک دوره زمانی ده ساله (سالهای 1375 تا 1384) مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین میزان کل صادرات، میزان صادرات سنگهای کارنشده و کارشده
و ارزش دلاری حاصله از بازارهای مختلف جهان با ترسیم نمودارهای مختلف مربوطه مطالعه گردیده است.
مقایسه میزان صادرات سنگ ایران به مناطق مختلف و بررسی نوع سنگ صادره ملاک خوبی
برای تعیین و تشخیص بازارهای هدف صادراتی سنگ و توانمندیهای ایران در این بازارها می باشد.
روند صادرات سنگ های ساختمانی و کارشده
مطالعات انجام شده نشان می دهد که روند صادرات سنگ ساختمانی و سنگهای کارشده در ده سال اخیر بر خلاف سنگهای کارنشده که نوسان کمی داشته،
کاملاً پرنوسان و با افت و خیز زیاد بوده که نشان دهنده عدم ثبات در بازار سنگهای کارشده
ایران و تغییر دائمی مشتریان و از دست دادن برخی بازارها می باشد.
آمارها نیز نشان می دهد که توانایی عمده صادراتی ایران در زمینه سنگهای آهکی مرمر، تراورتن و رخام است
که این به توان بالقوه و منحصر بفرد معدنی کشور در این زمینه و نیز رقبای کم در زمینه این نوع سنگها در بازار مربوط می شود
و طی ده سال اخیر بازار عمده سنگ ایران را خاورمیانه و بالاخص کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل داده اند؛
جایی که میل خریداران در آنجا بیشتر به سمت سنگهای آهکی و روشن است.
مطالعه روند صادرات سنگ ساختمانی و سنگهای ایران طی سالهای 1375 تا 1384 و مقایسه آن با روند صادرات در ده سال قبل از آن نشان می دهد
که روند توسعه صادرات سنگهای ساختمانی جهش خوبی داشته
و منظم تر و کم نوسان تر از گذشته و با رشد متوسط 19 درصدی
از لحاظ وزنی و 45 درصدی از لحاظ ارزش دلاری همراه بوده است
که این خود حاکی از برنامه ریزی نسبتاً اصولی تر این سالها در جهت توسعه صادرات سنگ می باشد