روش نصب خشک سنگ نما چگونه است؟

بلوک سنگ ساختمانی

سنگ نما و نصب خشک آن

نمای سنگ از جمله شیک‌ترین و چشم نوازترین نما‌های ساختمان است و اکثر ساختمان‌ های لوکس از این نوع نما استفاده می‌کنند. سنگ به دو صورت تر (با ملات) و خشک (بدون ملات) در نمای ساختمان نصب می‌گردد. روش نصب خشک که با عنوان روش نصب مکانیکی نیز شناخته شده است، با استفاده از پیچ و مهره فلزی انجام می‌پذیرد. در این روش ملات و سیمان به کار برده نمی‌شود بلکه سنگ با استفاده از پیچ و مهره فلزی بر روی دیوار نمای ساختمان نصب می‌گردد. در روش نصب خشک باید سنگی که برای نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضخیم باشد، چرا که در این روش، نیاز به سوراخ کردن سنگ است و چنانکه سنگ از ضخامت مناسبی برخوردار نباشد ترک خواهد خورد.

مزایای نصب خشک 

نصب نما به روش خشک،روشی کاملاً مطمئن و رایج است. در این روش برخلاف روش تر(با ملات) فضایی خالی بین دیوار و سنگ نما وجود دارد که این فضای خالی در مواقع تغییرات آب و هوایی مانع ترک خوردن و شکستن آن می‌شود. در صورتی که در روش نصب با ملات فضای بین دیوار و سنگ کاملاً با ملات پر می‌شود و به دیوار می‌چسبد و در صورت انقباض و انبساط سنگ، احتمال ترک خوردن و شکستن آن بسیار بالا می‌رود.

در نصب خشک سنگ نما ، فضای خالی‌ای به میزان تقریبی 30 تا 45 میلی متر بین جدار خارجی دیوار و سنگ  واقع می‌شود که منجر به وجود یک لایۀ هوایی بین دیوار و نما می‌شود و به عنوان عایق حرارتی عمل می‌کند. نصب خشک، ما را در ایجاد نمایی کامل و بی نقص و دارای زیبایی دلخواه در سریع‌ترین زمان ممکن یاری می‌رساند. با این روش شدیداً در زمان ساخت بنا  صرفه جویی می‌شود.

سنگ نما

معایب روش نصب خشک:

در نصب خشک نمای ساختمان به دلیل سوراخ کردن سنگ، احتمال ترک خوردگی و یا شکستن در حین این عمل وجود دارد. بنابراین انجام این روش نیاز به  مهارت و توجه ویژه دارد. چرا که سوراخ کردن نادرست آن منجر به خراب شدن سنگ می‌شود. هر چند نصب خشک  مانع ترک‌خوردگی و شکستگی بعد از نصب سنگ می‌شود امّا در حین نصب چنانکه دقت و مهارت لازم وجود نداشته باشد به سنگ آسیب وارد خواهد شد. بنابراین این روش به نیروی کار ماهر و در عین حال گران نیازمند است و هزینۀ نصب را مقداری افزایش خواهد داد.

مرمر

شرح گام به گام نصب خشک :

مرحلۀ اول تهیه مواد مناسب است. در نصب خشک سنگ نما به بست و پین نیازمند است. بست و پین‌ها در ابعاد و انواع مختلفی موجود هستند. بسته به اینکه از کدام نوع استفاده می‌شود ابعاد آن نیز متغیر خواهند بود. باید دقّت شود که حتماً از بست فولادین و ضد زنگ استفاده شود.

مرحلۀ دوم آماده‌سازی سطح دیواری که نما بر روی آن اجرا می‌شود. تمام سطح سطح دیوار باید تمیز شود و خاک و گچی بر روی آن وجود نداشته باشد.. اگر دیوار تازه ساخته شده باشد، باید مطمئن شد که دیوار خشک شده و سطح آن سخت می‌باشد تا پین محکم در حفرۀ ایجاد شده بر روی دیوار بایستد و احتمال درآمدن پین وجود نداشته باشد.

مرحلۀ نهایی و اصلی نصب

دقیقاً محل سوراخ بر روی سنگ و دیوار مشخص می‌شود. می‌توان از گوشه سمت چپ یا راست دیوار آغاز به سوراخ کردن دیوار نمود. اندازۀ این حفره‌ها باید حداقل 2 میلی متر باشد و عمق و ضخامت آن مناسب و با توجه به اندازه بست انجام می‌گیرد. پیچ و بست با زاویه‌ای مطابق با سوراخ ایجاد شده در آن بر روی دیوار قرار گرفته و به سنگ بسته می‌شود، به گونه‌ای که حداقل 2 میلیمتر فضای خالی بین سنگ‌های نصب شده و دیوار وجود داشته باشد و به همین‌گونه کل دیوار پوشانده می‌شود.

مقالات سنگمقالات سنگ ساختمانی

ساخت و سازمعماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *