بازدیدها: 48
بارها از زبان مسؤولان و برنامهریزان و نیز دستاندرکاران صنعت سنگ شنیدهایم که ایران دومین تولیدکنندهء عمده صنعت سنگ در جهان است،اما در بازار جهانی،سنگهای تزیینی و نما،جایگاهی ندارد. بررسی علل این امر،شناسایی توانمندیها و نقاط ضعف،شاید بتواند راهکارهای مناسبی را برای رونق بخشیدن به صادرات سنگهای تزیینی و نما،پیشروی مسؤولان و دستاندرکاران این بخش گذارد و اقتصاد ملی را از درآمد ارزی مناسبی از صادرات سنگهای مذکور برخوردار سازد. در این گزارش،ابتدا ذخایر و وضعیت تولید سنگهای تزیینی و نما بررسی میشود.سپس به مسألهء صادرات آن خواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
“با وجود آنکه شمار معادن فعال سنگهای تزیینی و نما در سال گذشته به 331 معدن رسید که نسبت به 25 سال پیش، تقریبا 6/5 برابر شده است،اما ارزش افزوده سنگ در مجموعۀ ارزش افزوده بخش معدن از حدود 15 درصد فراتر نرفته است. با وجود آنکه ظرفیت اسمی واحدهای سنگبری ایران سالانه حدود 50 میلیون متر مربع سنگهای تزیینی و نما میباشد،لیکن در سالهای اخیر تولید آنها از مرز 20 میلیون متر مربع در سال فراتر نرفته است. در همین حال ارایۀ خدمات مناسب به بهرهبرداران از معادن در زمینۀ تعمیرات دستگاهها،ماشینآلات و تجهیزات معدنکاری و نیز عرضۀ لوازم یدکی ماشینآلات سنگین کارگاههای معادن سنگ،نیز صورتی غیر قابل انکار میباشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) تا بتوان از سرمایهگذاریهای انجام شده برای تجهیز کارگاههای معادن سنگ،به شکل بهینه بهرهبرداری کرد. افراد متخصص و ماهر،قادر خواهند بود که تولیدات با کیفیت مرغوب و استاندارد عرضه کنند و در بازار داخلی و خارجی،توفیقهای چشمگیری را نصیب صنعت سنگ نمایند: معضل دیگری که اکثر معدنکاران سنگهای تزیینی و نما از آن گلایه دارند،حقوق دولتی است که در مجموع به 20 درصد قیمت فروش سنگ میرسد و در عمل بهای تمام شده محصول را بالا میبرد. درحالیکه با ارایۀ تسهیلات اعتباری مورد نیاز معدنکاران و مدیران واحدهای سنگبری و نیز آموزش نیروی انسانی برای بهرهبرداری دقیق از تجهیزات و ماشینآلات مدرن،به سهولت میتوانت سهم ایران در بازار جهانی را چند برابر کرد.”
