سنگ فرش

سنگ فرش

سنگ فرش در سالیان دراز  به عنوان پوشش برای سطح خیابان ها استفاده می گردد . از کنار هم قرار گرفتن سنگ ها به صورت منظم و نامنظم در مسیر راه ها سنگ فرش بوجود می آید. سنگ فرش ها و خیابان های سنگ فرش شده، نمای زیبایی به شهر می دهند.

سنگ نما مرمریت

اولین سازندگان سنگ فرش ها رومیان بودند که برای پوشش راه ها استفاده می کردند. آنها شبکه ای بزرگ شامل بر 50000 مایل جاده که همه آن ها به شهر رم ختم می شد را ساختند و از سنگ فرش استفاده کردند. خیابان های سنگ فرش شده بادوام و امن تنها راه سفر در دوران روم باستان بودند .
چرا از سنگ برای پوشش خیابان ها استفاده می شود.
سنگ فرش را می توان با قرار دادن سنگ ها در شن یا ماده ی مشابه دیگری و یا قرار دادن آنها در کنار هم در ملات مورد استفاده قرار داد . پوشش دهی خیابان ها و جاده ها با سنگ فرش ، آن ها را در تمام طول سال قابل استفاده می کند. مزیت تولید سنگ فرش و استفاده از آن ، عدم ایجاد گل و لای در هوای بارانی و عدم ایجاد گرد و خاک در هوای خشک است.

سنگ فرش

انواع سنگ های مورد استفاده در سنگ فرش

انواع سنگ های مورد استفاده در سنگفرش گرانیت و تراورتن است. سنگ خارا یا گرانیت یکی از محکم ترین و سخت ترین سنگ ها است که به عنوان سنگفرش بصورت گسترده استفاده می شود. این سنگ گونه ای سنگ آذرین درونی است که بافت آن دارای دانه های متوسط تا درشت بوده و دارای درّ کوهی (کوارتز) و فلدسپات و پاره ای کانی های دیگر است. این سنگ از سنگین ترین سنگ ها با چگالی 2.75 گرم بر سانتیمتر مکعب می باشد.

سنگ گرانیت

از گرانیت می توان در سنگفرش بیرونی و سنگفرش داخلی ساختمان و پله ها استفاده نمود. این سنگ جزء مصالح با دوام ساختمانی قرار میگیرد زیرا از خصوصیات آن سخت و چگال بودن است. در برابر نفوذ آب و اثر ضربه مقاومند و محیط های صنعتی را به خوبی تحمل می کنند . از کاربردهای دیگر گرانیت در نما به صورت صیقلی و در سنگفرش به صورت ناهموار (قیچی) می باشد .

اسلب گرانیت

سنگ گرانیت به علت هزینه ی سنگین استخراج ، برش و صیقل، نسبتا گران است ولی با سپردن به پیمانکار خوش ذوق و سلیقه می تواند یک عمر به شما سرویس دهد و علاوه بر لذت بردن از زیبایی آن هزینه های شما نیز جبران می شود.

سنگ تراورتن

نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ های تزئینی به شمار می رود . این سنگ به جا مانده از رسوبات آب های معدنی غارها یا چشمه های آب گرم یا از رسوب کف دریاها می باشد و به صورت پهنه های نسبتآ وسیع دیده می شود.
تراورتن به علت وجود ترکیبات آهن و کلسیم و دیگر نا خالصی ها، در ظاهر دارای رنگ های متنوع و بافت نواری شکل است . این سنگ در رنگ های زرد ، قهوه ای ، قرمز ، لیمویی ، خاکستری ، سیاه ، گردویی و سفید قابل تولید است.
اما عیب بزرگ سنگ های تراورتن عدم یکدستی رنگ و طرح آنها و سست و گلی بون آن است . مثلا اگر سنگ خیس باشد و به دمای انجماد فوری برسد، سنگ خورد خواهد شد. پس مقاومت کمتری از گرانیت دارد.

تراورتن مجدم

مقالات سنگ ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *