سنگ ساختمانی مصنوعی چیست؟

سنگ‌ ساختمانی مصنوعی ازترکیب مجدد سنگ‌های طبیعی با مواد افزاینده دیگر بدست می‌آیند که به آنها وزن کمتری داده و در نتیجه نصب آنها سریعتر می‌شود. این سنگ‌ها از ترکیب سیمان، رس ها، آگرگات‌های سنگهای ضایعاتی و خاک‌های سبک وزن ساخته می‌شوند. مواد بکار رفته دراین سنگ ساختمانی مصنوعی تماماً کیفیتی مبتنی بر ملاحظات محیطی و انسانی دارند. رنگ دانه‌های اکسید آهن، رنگ مورد نظر را به این سنگ‌ها می‌دهد. ترکیبی که از این راه بدست می‌آید در قالب هایی ریخته می‌شودکه دارای نقش و نگارهای سنگهای طبیعی می‌باشند و به این سنگ‌ها سیمایی نسبتاً طبیعی می‌دهد. از نظر قیمت، سنگ‌های  ساختمانی مصنوعی قیمتی کمتر از سنگ‌ ساختمانی طبیعی دارند چرا که عملیات‌های دشواری که جهت فرآوری سنگ طبیعی انجام می‌شود، در مورد سنگ‌های مصنوعی غیر ضروری می‌نماید همچنین سنگ‌های مصنوعی دارای وزنی کمتر و ضخامتی کوچکتر می‌باشند.

سنگ مصنوعی

 
انواع سنگ ساختمانی مصنوعی

بسته به طبیعت مواد بکار رفته در ترکیب هر سنگ ساختمانی، سنگ‌های مصنوعی می‌توانند به طریق زیر دسته بندی شوند :

سنگ‌ ساختمانی مرمریتی:  که حاوی سنگ مرمر و دیگر سنگ‌های آهکی است.

سنگ‌ ساختمانی گرانیتی:  که ترکیبی از کوارتز، کوارتزیتی، سیلیکا، گرانیت، پرفیری و دیگر سنگ‌های سیلیکاته می‌باشند. دیگر مواد سنگی مانند اسلیت، دولومیت، سرپانتین و غیره نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. انتخاب مواد سنگی بستگی به سیمای نهایی محصول تولید شده دارد. با توجه به کدهای اداره صنایع جهت فراورد ههای مختلف، کد مصنوعات سنگی 26961210 و کد سنگ مصنوعی 26961211 تعریف شده اند. عمده کاربرد سنگ مصنوعی در صنعت ساختمان می‌باشد که به اشکال مختلف در نما، پله‌ها و نیز دیوارها کاربرد فراوان دارد.

سنگ مصنوعی ۲
کاربرد سنگ ساختمانی مصنوعی

در ساختمان‌ها واماکن عموعی، بار فیزیکی بالاتر از حد میانگین می‌باشند. روش‌های ویژه ای جهت دستیابی به خصوصیات زیبایی و فنی مورد نیاز است. با توجه به میزان مقاومت، ویژگی‌های بهداشتی و تنوع سنگ برای استفاده در کلیه اماکن عمومی از جمله بیمارستان ها، ایستگاه‌های راه آهن، فرودگاه‌ها و مدارس که همگی از تردد بالایی برخوردارند بسیار مناسب تشخیص داده شده است. حتی استفاده از سنگ مصنوعی در رستوران ها، سوپر مارکت ها، اداره ها، سالن‌های تئاتر، مراکز فرهنگی – ورزشی در ابعاد بزرگ بسیار مطلوب و موفق نشان داده است.

ساختمان ها واماکن صنعتی

ویژگی‌های مکانیکی و فنی خاص سنگ ساختمانی مصنوعی سبب کاربرد مطلوب این محصول در اماکن صنعتی شده است. ویژگی‌های فنی این محصول همچون مقاومت بالا در برابر فشارهای فیزیکی، بارهای دینامیکی و استاتیکی، لرزش، تماس با مواد شیمیایی، شوک حرارتی و عدم تاثیر زیادآلودگی‌های محیطی برروی رنگ و جلای آن و همچنین تنوع در طرح، شکل سنگ از آنها را در اماکن صنعتی و سالن‌های تولیدی ممکن ساخته شده است.

ساختمان و اماکن مسکونی

 دریک خانه سطوح دیوار وکف بایستی برای مصارف گوناگون وسبک‌های مختلف زندگی مناسب باشد. دراین رابطه سنگ از کلیه ویژگی‌های کیفی لازم برای نصب در ساختما نهای مختلف ( آپارتمان ، ویلا و اقامتگاه ) برخوردار بوده است و در طرح‌های کلاسیک و مدرن با سطوح درخشان یا سطوحی با طرح‌های درهم و خاک آلود مشابه با محیط طبیعی با ابعاد مختلف هندسی یافت می‌شود.

سطوح کف کاذب

ویژگی هایی از قبیل استحکام، تراکم بدنه، همواری و یکنواختی، تلرانس‌های ابعادی محدود و هماهنگی با اصول بهداشتی از عوامل مهم در انتخاب سنگ به عنوان پوشش سطوح کاذب می‌باشد. این سطوح در واقع یک کف ثانویه و تعبیه شده روی سطوح اصلی می‌باشد که در نتیجه یک فضای خالی –با عمق زیاد- و نامرئی جهت نصب سیستم‌های برق ،سیستم‌های لوله کشی و تاسیسات ایجاد می‌کند که این امر امروزه بیش از از پیش به عنوان یک ساختار اصلی در ساختمان‌های صنعتی و دفاتر کار رایج یافته است.

مقالات سنگ ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *