چرا از سنگ طبیعی در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

خرید سنگ

چرا از سنگ طبیعی در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

در سال 1660 میلادی، جان اِوِلین این مسئله را مطرح کرد که هوای آلوده ی شهر لندن باعث تغییر رنگ و فرسایش بنا ها می شود. در اواخر قرن 18 و 19، نقاشان و نویسندگان، چهره ی پر از دوده و آلوده مناطق شهری را به طور دراماتیک در کارهایشان نشان می دادند و اثرات زیان آور آلودگی های جوی را به نحو جالب توجهی مطرح می نمودند. اخیراً تلاش هایی برای مطالعه ی نظام مند و علمیِ خصوصیات آلودگی های جوی و تأثیر آنها بر ساختمان ها انجام گرفته است

هنگامیکه با طراحان و آرشیتکت ها کار می کنیم، چیزی که اغلب اوقات می شنویم این است که هیچ عنصری اعتبار و پایداری سنگ را ندارد. حتی هنگامی که در بخش های کوچکی از ساختمان مانند جلوی ورودی و یا داخل یک راهرو از سنگ طبیعی استفاده می کنیم، کل ساختمان به  کیفیت بالا، دوام و عمر طولانی شناخته می شود.

 سنگ یک مصالح ساختمانی است که رنگ و دانه بندی موجود در طبیعت را با خود به فضای ساختمان می آورد. سنگ نه تنها طراوت و تازگی و یک زیبایی اصیل را به یک بنا می بخشد بلکه به آن ارزش و اعتبار نیز می دهد. چند نوع سنگ ساختمانی مشهور مانند تراورتن، مرمریت و گرانیت وجود دارند ولی انواع دیگری از سنگ نیز مانند مرمر، سنداستون و… وجود دارند. بدون توجه به نوع سنگی که شما انتخاب می کنید چند قانون وجود دارد که برای نگهداری سنگ باید به کار ببندید سنگ را از معرض مواد خراشنده و مواد اسیدی دور نگهدارید و قبل از نصب دقت کنید که درمعرض سیمان و دیگر مصالح مضر قرار نگیرند و با یک مراقبت مناسب، سطح سنگ برای سالهای متمادی سالم باقی خواهد ماند.

 

برای مطالعه مقالات بیشتر در زمینه سنگ ساختمانی به بخش مقالات مراجعه فرمایید.

  

نکاتی که قبل از انتخاب سنگ باید توجه کنید

شو روم ها و دفاتر طراحی دکوراسیون نمونه های زیادی از سنگ دارند، شما میتوانید بعضی از آن ها را امانت بگیرید، در فضای خانه قرار داده و در زمان های مختلف روز به آن ها نگاه کنید. در نمایشگاه های سنگ، می توانید سنگ های محلی را انتخاب کنید که می توانند به خانه شما شخصیت و کاراکتر ببخشند. علاوه بر آن شما می توانید از سنگ هایی همانند سنگ هایی که در نما و یا راه رو استفاده شده برای دکوراسیون داخلی استفاده کنید و از بابت تکراری شدن مصالح به کار رفته هیچ دلواپسی به خود راه ندهید چون هیچ دو تخته سنگ طبیعی مشابه هم نیستند.

حتما پیش از اقدام به خرید سنگ از یک متخصص درباره اینکه آیا سنگ انتخابیتان برای کاربرد مدنظرتان مناسب است یا خیر سوال کنید. اولین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که این سنگ برای کاربری مدنظر چه دوام و عملکردی خواهد داشت، بعد از آن باید ظاهر و قیمت آن را در نظر گرفت. استفاده از سنگ در محلی نامناسب و کاربری اشتباه باعث دردسر فراوان می شود و انتخاب صحیح سنگ باعث می شود تا سنگ عمری طولانی داشته باشد و هزینه سرمایه گذاری برای خرید آن مثمر ثمر واقع شود و علاوه بر آن به خانه شما شکوه و عظمت می بخشد.

انواع سنگ

مرمریت

بیشتر افراد با مرمریت آشنایی دارند. از مجسمه های یونانی تا حمام های رومی، این سنگ برای قرن های متمادی در تقریبا هر جای ممکن دکوراسیون داخلی و خارجی استفاده شده است. مرمریت به نسب سخت است اما نه به سختی گرانیتمرمریت به چهار دسته اساسی تقسیم می شود که با نام های A، B، C و D شناخته می شوند. این دسته بندی بر اساس نوع تولید سنگ می باشد که مرتبط با میزان سختی آن انجام شده است. این سنگ برای شومینه ها، میز ها و حمام ها بسیار پر کاربرد است و رنگ های بسیار متنوعی دارند.

مرمریت دارای شباهت های عمومی با لایم استون است و می تواند لکه دار شود یا خراش بردارد و زخم شود اما با گذشت زمان و استفاده بیشتر از آن زیباتر می شود. بیشتر مرمریتها دارای رگه های مواد معدنی در داخل خود هستند. به نظر می رسد برای اولین بار این سنگ در ایتالیا استخراج شد و بعد در سراسر جهان به استخراج این سنگ پرداختند. مرمریت آشفته (Tumbled) در سال های اخیر در ایالات متحده آمریکا بسیار رواج یافته و برای کف فرش ها و دوش های حمام استفاده می شوند.

گرانیت

الماس و یاقوت تنها سنگهای طبیعی سخت تر از گرانیت هستند. بنابراین با توجه به دوام، ماندگاری رنگ و خلاصی از تعمیرات و نگهداری، اولویت اصلی در انتخاب نوع سنگ باید گرانیت باشد. گرانیت به شدت در برابر گرما، خراش و لکه مقاوم است و استفاده از آن برای ساختمان های تجاری و موسسات و یادبود ها بسیار متداول است. همچنین انتخابی مناسب برای ساخت شومینه، پله، بالکن، معابر و قسمت های ماشین رو می باشد. گرانیت همچنین یک سنگ مناسب برای میز است چرا که در عین حالیکه دوام و عمر بالایی دارد، دارای طرح و رنگ منحصر به فردی نیز می باشد.

لایم استون

لایم استون در طی زمان شکل می گیرد و به مرور، رنگ آن به رنگ زنگار دلپذیر و دل نشین تبدیل می شود و بدون هیچ گونه دخالت انسانی رنگ آن به مرور در طول زمان بهتر می شود. لایم استون بارها توانایی خود را جهت استفاده در پیاده رو سازی، پل سازی، سازه های بزرگ و معابد و کلیساها ثابت کرده و علی رغم رنگ ظریف و دانه بندی متفاوتش، ولی طرح و رنگ آن در طی استخراج از بخش های مختلف معدن به شدت ثابت باقی می ماند و این موضوع از این جهت اهمیت پیدا می کند، که در آینده اگر طرح توسعه ای برای ساختمان وجود داشته باشد و یا قصد تعمیر داشته باشید می توانید از این ثبات در طرح و رنگ استفاده کنید.

مرمر

سنگ مرمر از لحاظ نوع شکل گیری شبیه به تراورتن است یعنی از حل شدن لایم استون ها در آب و تجزیه شدن آنها به نوع های دیگر سنگ مرمر تشکیل می شود. در غارهای لایم استون صخره های مرمر توسط قطره های آب و به شکل های استالاگمیت و استالاکتیت شکل می گیرد. این ها کریستال های کوارتزی هستند که در هم تنیده و به لایه های نازک سنگ وارد می شوند. مرمر یک سنگ شکننده است و برای جاهایی که نیاز به پوشش سخت نیست مناسب می باشد. این سنگ زیبا با شفافیت خود شخصیت یافته و با نور های پس زمینه می تواند افکت های دراماتیکی را خلق کند. مرمر یک سنگ آهکی است و تمایل به خرد شدن دارد و در اثر برخورد با اسید هایی مانند کچاپ ها، مرکبات، الکل و بعضی از مواد شوینده، رنگ خود را از دست می دهد. مانند لایم استون ها، مرمر نیز یک سنگ نرم است که برای مکان هایی که مورد استفاده روزمره نیستند مناسب است. این سنگ متخلخل بوده و احتیاج به آب بندی دارد.

تخته سنگ (Slate)

اسلت ها (تخته سنگ ها) یک سنگ متامورفیک هستند که بسیار فشرده، قوی، مقاوم در برابر اسید ها و غیر جاذب هستند. این سنگ ها در برابر چرخه های سرد و گرم شدن غیر قابل نفوذ و مقاوم هستند و برای هزاران سال برای ساخت و ساز استفاده می شدند. این سنگ انتخاب طراحان، آرشیتکت ها، پیمان کاران و سازندگان فهیم ساختمانی است. تخته سنگ ها تنوع رنگی خوبی دارند مانند رنگ های سیاه، خاکستری، سبز، بنفش و قرمز. بسیاری از این سنگ ها دارای لکه هایی از رنگ های دیگر هستند که باعث شده، دست طراحان برای استفاده از آن ها بازتر شود. بیشتر این سنگ در کف پوش ها و نماهای خارجی استفاده می شوند ولی این سنگ در میز ها، استخرها، دوش ها، پیاده رو ها و سقف های ضد آتش نیز می توانند ماده ای با دوام و ضد پوسیدگی باشند و به عمر ساختمان بیافزایند.

تراورتن

تراورتن مانند گرانیت و مرمر یک سنگ طبیعی است، فرق اساسی بین تراورتن و سایر سنگ های طبیعی در شکل گیری، سختی و شکل ظاهری آن است. تراورتن در غارهای لایم استون شکل می گیرد. تراورتن مانند مرمریت و لایم استون در دسته سنگ های متافورمیک قرار نمی گیرد. مشخصه اصلی سنگ های تراورتن حفره های درون آن است که به علت خروج دی اکسید کربن از آن در حین شکل گیری ایجاد می شود.

سند استون

این سنگ شامل اکثر املاح و شامل دانه هاای به اندازه ماسه می باشد، سنداستون بیشتر از کوارتز و فلدسپات تشکیل شده که دو تا از مواد معدنی اصلی تشکیل دهنده پوسته زمین می باشند. سنداستون نیزمانند ماسه می تواند هر رنگی داشته باشد، اما بیشتر به رنگهای قهوه ای مایل به زرد، قهوه ای، زرد، قرمز، خاکستری و سفید می باشند. این سنگ به طور کلی ساختار واحدی دارد و تا حدودی نرم است که آن را برای بسیاری از کاربردها مناسب می سازد. این سنگ بیشتر برای پوشش دیواره ها و کف پوش ها استفاده می شود چرا که ضریب جذب پایین، قدرت فشاری بالا و ظاهر زیبا و دلنشینی دارد.

سایر انواع سنگ

انواع دیگری از سنگ وجود دارند که در مقادیر زیاد استفاده نمی شوند. بعضی از سنگ های نیمه قیمتی مانند یشم سبز بریده می شوند و به صورت ترکیبی با دیگر سنگ ها استفاده می شوند. از انواع این سنگ ها می توان به آلاباستر، سنگ سبز، شیست (schist)، سنگ صابونی و بعضی از انواع تراورتن نام برد.

به منظور خرید سنگ دلخواه خود و استعلام از قیمت روز به بخش خرید سنگ مراجعه نمایید در این بخش تامین کنندگان سنگ از سراسر کشور قیمت و نحوه فروش محصولات خود را ارائه کرده اند.

مقالات سنگمقالات سنگ ساختمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *